Historien til Loyal

LOYAL ble bygd som galeas i Rosendal i Hardanger i 1877 av Knut Johannessen Nes eller ”Gjøra-Knuten” som han ble kalt på folkemunne. Dette er samme mann som gjorde Hardangerjakten verdenskjent fordi han også bygde GJØA som Roald Amundsen tok gjennom nordvest passasjen.

Loyal ble bygget for å frakte inntil 900 tønner sild og var beregnet for å kunne seile på de store hav. I dag vet vi en god del om hennes ramsalte historie. En del er kommet frem gjennom muntlige kilder og en del er dokumentert i diverse bøker og skipsjournaler. Det mest verdifulle (unike) har vi i loggbøker fra 1887 – 1922.

LOYAL ble først og fremst bygget med tanke på fiskehandel ved Island og Nordland, samt det store eksportmarkedet. Værforholdene ved Island satte store krav til skutene. Ettersom svært mange jakter havarerte overtok galeasene stadig mer fordi de var større og mer sjødyktige. De hadde også en lettere handterlig rigg, noe som gjorde seilasen sikrere. Dermed kunne mannskapshyren reduseres.

Loyal ble bygget på den tiden Haugesunderne for alvor kastet seg ut i fraktfarten på de store hav. Men det skulle vise seg at dette var siste fase av norsk seglskipsfart si stordomstid. Og den tok brått slutt i 1879. Dette året som innleia skipsbyggingens ende i Haugesund, var også det avgjerande vendepunkt i dei kvite segls historie i Noreg.

Tiden 1874-95 var en langvarig depresjonsalder. Trass depresjonen og den spesielle saltsildkrisen frå 1877-95 ble det anskaffet 34 nye galeaser til Haugesund, den største økningen blant samtlige fartøytyper. Det var folk frå Haugesund som startet Islandsfisket selv om konjunkturene var svært dårlige.

Seglskutene går no inn i sin lange dødskamp. For LOYAL sitt vedkommande vart det også ein lang kamp. Det skulle gå over 40 år før den fekk si fyrste maskin. LOYAL overlevde takka være sitt lojale mannskap

I 1881 var hun på Island og fraktet sild tilbake. I Østersjøen var de mest brukte havner Kønigsberg, Riga, St. Petersburg, Stockholm, Norrköping, Kalmar og Karlskrona. Av andre land i Europa kan nevnes Tyskland, Danmark, Frankrike, England, Spania og Portugal.

Loyal har også seilt rundt Kapp Horn med klippfisk til Chile. Fra muntlige kilder fortelles det også at hun har vært med å frakte kobberet til Frihetsstatuen i New York.

Hun har vært registrert på vestlandet fra Haugesund i syd til Kristiansund i nord og har hele tiden båret navnet ”Loyal”. Sin første motor fikk hun i 1932, men hadde seil til langt inn i 1950-årene.

I 1974 ble hun kjøpt av John Hausberg som sammen med sønnen Audun restaurerte henne tilbake som seilskute. Hun ble sjøsatt på nytt i 1997, og har ifra 1998 til 2015 operert i kommersiell fart med Audun Hausberg som skipper. I 2015 var Stein-Arve Olsen så heldig å kunne overta Loyal og skal drive henne videre slik som familien Hausberg har drevet henne ifra 1998. Intensjonen er å ivareta og videreformidle våre sjøfartstradisjoner på en levende og ekte måte.